Mincemeat

Przygotowanie domowego mincemeata było właściwie dosyć spontaniczne. Ot w poszukiwaniu inspiracji na świąteczne ciasteczka wpadłam na zdjęcie mince pies i od razu pomyślałam, że to jest pozycja numer jeden. Powód jest prosty - ciasteczka piekę głównie dla frajdy i z chęci obdarowania nimi bliskich, w tym moich rodziców, którym [zwłaszcza Mamie] mincemeat bardzo smakuje, podobnie jak ciasteczka z jego użyciem.
Przepisów i kombinacji jest sporo, choć założenie jest jedno - bakalie, orzechy i słodki alkohol. Czyli cukrowa bomba i podobnie jest też u mnie, choć tu nie znajdziecie dodanego cukru jak wiele przepisów podaje. Słodycz wszystkich składników to już aż nadto, cukier jest tu kompletnie zbędny.
Podczas ustalania składników koniecznie chciałam się zaopatrzyć w świeżą żurawinę, ale pech chciał, że akurat tego dnia nie było. Pasować też będą bardzo dobrze figi, oraz skórka z pomarańczy, których u mnie brak, ponieważ nie jadam ani jednego ani drugiego, podobnie dobrze sprawdzi się dodatek deserowego wina. No ogólnie kombinacji multum, więc i pole do popisu duże. Z całej porcji wychodzi jeden ok półlitrowy słoik. Można go zużyć jako nadzienie do babeczek mince pie lub do świątecznego ciasta [proporcji wystarczy na oba przepisy! (:


SKŁADNIKI:
- 2 niewielkie jabłka [ok 200g, u mnie jedno słodkie, jedno kwaskowe]
- ok 200g suszonych  rodzynek i żurawiny [mix] + jedna mała garstka
- kopiasta łyżeczka cynamonu
- ok 0,5-1cm startego świeżego imbiru
- kawowa łyżeczka zmielonych goździków
- garstka dowolnych orzechów [u mnie mieszanka wszystkiego co miałam - włoskie, laskowe, nerkowce i migdały]
- ok 75ml rumu lub brandy
- odrobina wody
- łyżka pasty waniliowej
- kilka łyżeczek musu jabłkowego opcjonalnie
- myślę, że ciekawy będzie również dodatek kakao - ja sobie podarowałam
+ jeśli chcemy naprawdę słodką masę dodajemy 1,5 łyżeczki cukru kokosowego i łyżeczkę miodu.

Jabłka umyć, pozbawić gniazd i pokroić w drobną kostkę. Przełożyć do rondla ustawionego na niewielki płomień. W tym czasie część bakalii posiekać, a część zostawić w całości. Kiedy jabłka w rondlu się nagrzeją dodać cynamon i zalać wodą na tyle aby pokryła dno rondla. Dodać goździki, imbir, rum, mus jabłkowy i gotować ciągle mieszając do momentu, kiedy masa stanie się lepka, a jej składniki zmiękną [ok 15-20 minut]. Na końcu wmieszać orzechy oraz wanilię, dosłodzić miodem i cukrem kokosowym, jeśli nam za mało [a nie powinno (; ].
Gotową masę przełożyć do słoika. Można użyć jako nadzienie


UWAGI:
- bakalie, które można dodać: figi, daktyle, świeża żurawina, wiśnia, porzeczka i inne [najlepiej kwaśne, daktyle bym odradziła]
- inne dodatki to skórka z pomarańczy/cytryny/mandaryki + sok; kakao; gałka muszkatołowa; anyż; ekstrakt migdałowy; kakao/karob




Świąteczne słodkości! 2015

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Obsługiwane przez usługę Blogger.
Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
przepisy kulinarne
Przesiane.pl
JemyZdrowo.pl